Meditaties en praktijken

om bewuster te zijn van jezelf en je omgeving, waardoor de juiste dingen op het juiste moment gaan vallen en de haast uit het dagelijkse leven wordt gereduceerd tot die dingen die echt noodzakelijk zijn. Instromen is op elk moment mogelijk.

Vipassyana meditatie (lhag-thong)

  • Woensdag 20u: agendaagenda
  • Door: Ria Bello
  • Bijdrage: € 47,50 voor 5x

Vipassyana- of inzichtmeditatie is een boeddhistische meditatievorm die vooral in de zuidelijke landen van Azië wordt beoefend en waarbij het ontwikkelen van opmerkzaamheid centraal staat. Doel van de meditatie is leren observeren wat er hier-en-nu in je eigen lichaam en geest gebeurt, zonder over te gaan tot het ’veroordelen en beoordelen’ van wat je waarneemt.

De beoefening van de meditatie leidt tot inzicht en het zich beter realiseren hoe vergankelijk, kwetsbaar en onbeheersbaar alles is. Je leert opmerkzaam te zijn door je te concentreren op je lichaam of op je ademhaling, maar ook op een gevoel, gedachte of emotie. Je kunt deze vorm van meditatie beschouwen als een bewustwordingsproces naar helderheid.  Ook kunnen we vipassyana meditatie afwisselen met samatha meditatie, wat kalm of kalmte betekent (samantadabhra). Een techniek uit het theravada (grote voertuig) afkomstig van het hinayana (kleine voertuig in de boeddhistische leer). Samatha is goed te combineren met vipassyana; ze hebben beide tot doel de geest tot kalmte en rust te brengen en te komen tot inzichten wat onze dharma bewerkstelligt, waardoor ups en downs in het leven beter te hanteren zijn.

Hier in het westen wordt ook veel lesgegeven in Mindfulness, waarbij je eveneens beoefent heel bewust in het hier-en-nu te verblijven. Deze Mindfulnesstraningen zijn afgeleid van de boeddhistische Vipassyana meditatie die in ons centrum wordt gegeven. Wilt u kennismaken met de originele leer vanuit het boeddhisme, neem dan kontakt op met Ria Bello. Zij begeleidt deze meditatievorm en vertaalt de boeddhistische leer naar voor ons begrijpelijke taal.